You have to be logged in to use this feature.

The Drents Museum is housed in an old building from 1885. The museum originally opened in 1854 and is one of the oldest museums in the Netherlands. A large collection on the prehistory of Drenthe is on display. In addition, the museum displays bog bodies such as the ‘Yde girl’ and owns a collection of art and applied art. Archaeology, contemporary realism and art from the period 1885 - 1935, are important themes in the museum.

Alternative name:

nl Provinciaal Museum van Drenthe

Drents Museum
Brink 1
9401 HS Assen

Museum type(s)

History & Anthropology Art & Design

Topics

Local Modern art Archaeology

Visitor information

Opening hours

Monday Closed
Tuesday 11:00 am – 05:00 pm
Wednesday 11:00 am – 05:00 pm
Thursday 11:00 am – 05:00 pm
Friday 11:00 am – 05:00 pm
Saturday 11:00 am – 05:00 pm
Sunday 11:00 am – 05:00 pm

More opening hours

Admission

0 - 17 Free
18 and over €12.00
Rembrandtkaart Valid
CJP Pass €8.00
Museumkaart Valid
Groups of 10+ €10.00
Friends of the museum Free

More admission

Facilities


  • Coffee

  • Restaurant

  • Museum shop

  • Wheelchair accessible

  • Credit card

  • Parking

Location

Brink 1, Assen, The Netherlands

Exhibitions

Current

to

Permanent exhibitions

 

All exhibitions

Reviews

Drents Museum has 5 ratings.

Saturday, July 18, 2020 Jul 18, 2020
(Review in Dutch)

Werkelijk fantastisch is de expositie Barbizon van het Noorden in het Drents Museum. Vanaf ongeveer de helft van de 19de eeuw ontstond in Barbizon bij Fontainebleau een stroming in de schilderkunst waarbij realisme zijn intrede deed: de zogenoemde ‘school van Barbizon’. Voortaan trokken schilders de natuur in om direct in het buitenleven die natuur op het doek te gaan weergeven. Voorheen gebeurde dat alleen in het atelier. Dat kon ook omdat de tube was uitgevonden en verf dus meegnomen kon worden veel beter werd bewaard. Millet, Corot, Daubingny en Jongkind zijn enkele pioniers van het eerste uur. Er zouden vele ‘scholen’ volgen. Ook in het woeste en ruige Drenthe streken schilders als Mesdag, Van Gogh, Mauve en Israëls neer om in navolging van hun Frans collega’s de natuur in olieverf te vereeuwigen. De expositie ‘Barbizon van het noorden’ in het Drents museum geeft een prachtig overzicht van de periode 1850-1950. En hoewel de uitgangspunten van schilderen naar de natuur hen bond, is het zo mooi om te zien dat iedere schilder zijn eigen signatuur heeft. De romantiek van Israëls in de Drentse madonna of het eenzame hunebed in dat ongerepte Drenthe van Willem Roelofs. Natuurlijk is ook de turfschuit te zien van Van Gogh. En dan denk ik toch even aan een zeldzame foto van mijn grootouder die midden in de turf staat aan het begin van de 20ste eeuw. Opnieuw is het Drents museum erin geslaagd een schitterende tentoonstelling samen te stellen. We hebben echt genoten van deze prachtige ode aan Drenthe. een provincie waar een deel van mijn roots liggen. Misschien dat ik me er daarom zo thuisvoel?

Read full review

  Visited on Saturday, July 18, 2020

 Useful review  1
 
Friday, June 21, 2019 Jun 21, 2019
(Review in Dutch)

Sprezzatura kun je vertalen als zonder moeite of nonchala, maar ook als virtuoost. Het is de titel van de overzichtsexpositie van 50 jaar Italiaanse schilderkunst uit de tweede helft van de 19de eeuw. Rafaël, Da Vinci, Michelangelo, Fra Angelico, Botticelli, dat zijn namen uit de Italiaanse renaissance die vrijwel iedereen kent. Maar wie kent Guiseppe Pelliza, Giovanni Seganti, Antonio Mancinini of Giacomo Favretto? Ik niet. Maar nu wel, want ze zijn met veel andere collega’s nu in het Drents Museum te zien. Een feestje van Italiaans realisme en een vleugje romantiek. Zonder schijnbare moeite geven de kunstenaars uit deze periode een beeld van het leven op het Italiaanse platteland of in de grote steden. Het is een overzicht van een wereld die niet meer bestaat, maar die op levendige wijze bewaard is gebleven door meesters uit de Italiaanse kunst die net zoveel waardering verdienen als hun voorvaderen uit die Italiaanse gouden renaissance. Het bestrijkt de periode 1860-1910. Dat is niet voor niets. In 1860 ontstond na hevige strijd de Italiaanse eenheidsstaat. Die bracht niet het beloofde en verwachte geluk. Sociale ongelijkheid bleef bestaan, werd soms nog erger. Kunstenaars uit die tijd gebruikten hun talent om de ongelijkheid, armoede en uitbuiting op het doek vast te leggen. Meesterlijk is ‘Aan de studie’ van Antonio Mancini. Het deed me direct denken aan ‘Titus aan de lessenaar’ van Rembrandt. Ik kan alleen maar zeggen: ga naar Assen, je zult er geen spijt van krijgen!

Read full review

  Visited on Friday, June 21, 2019

 Useful review  1
 
Monday, October 3, 2016 Oct 3, 2016
(Review in Dutch)

Een museum dat telkens weer een erg duidelijke presentatie weet neer te zetten. Vooral het nieuwe deel van het museum voor de tijdelijke exposities is erg mooi. Aanrader!

 Useful review  0
 
Thursday, January 14, 2016 Jan 14, 2016
(Review in Dutch)

Leuk museum met mooie tentoonstelling ‘The Glasgow Boys’. Erg mooi gebouw en goed opgezet. Wat het museum standaard in bezit heeft is ook goed te noemen.

 Useful review  0
 

This rating is based on the rating of this museum on several other platforms.

Write a review

Your review helps other people learn about great and less great museums. If you've visited this museum, you can write your review below. Please pay attention to our content guidelines before you post your review.

WhichMuseum – made in Amsterdam

How would you like to sign up?

We will never post any messages without your permission.

Sign up with Google

Or use your email address

Already have an account? Log in!

Information for museums.

×

How would you like to log in?

Log in with Google

Or use your email address

Don't have an account? Sign up!
Forgot your password?

×